skip to Main Content

Evaluare spatiu comercial – ce trebuie sa ai în vedere?

evaluare spatiu comercial

Vreau săcumpăr un magazin fizic ce comercializează haine second-hand, ce deține un spațiu comercial. Proprietarul mi-a spus să îi fac o ofertă de preț. Evaluare spatiu comercial – cum se face? Trebuie să văd documentele contabile sau pot face analiza luând în considerare informațiile primite de la proprietar?

Investpoint: Evaluare spatiu comercial – sunt mai multe opțiuni prin care se poate face. Primul lucru la care te poți uita este valoarea activelor companiei. Spui că deține un spațiu comercial – ce suprafață, chirie și valoare de piață are acel spațiu ? Ce echipamente și ce inventar are compania în stoc la momentul în care faci evaluarea ? Acestea se regăsesc fizic în balanța companiei la finalul unei luni – ! Dar atenție – este foarte important de înțeles dacă cifrele din balanță reprezintă valoarea de piață reală a spațiului comercial, al echipamentelor și al stocurilor sau este o valoare contabilă fără legătură cu cât ar valora acestea dacă ar fi puse la vânzare.

Activele companiei

Cele de mai sus se numesc activele companiei, ele reprezintă ”avuția” afacerii. Dar pentru a înțelege valoarea prin active a companiei, trebuie să știi și ce datorii are ea. Dacă o companie are active de 500.000 € și un credit la bancă de 600.000 €, nu ar fi o decizie foarte inspirată să plătești bani pentru a o cumpăra cu tot cu datorie.

Pasivele companiei

Așadar, ce datorii are compania ? Poate împrumuturi bancare sau bani de returnat către asociați. Și aici trebuie înțeles dacă aceste datorii vor fi vândute cu compania sau vor fi plătite și apoi tu vei cumpăra afacerea fără ele. Caz în care nu te mai influențează foarte mult analiza datoriilor. Aceste datorii se numesc pasivele afacerii. La fel precum o persoană fizică ce deține un activ (apartament de exemplu) valorând 100.000 €, dacă are un pasiv (împrumut bancar) de 120.000 € pentru acel apartament, în realitate are o datorie de 20.000 € mai mult decât o proprietate imobiliară.

Evaluare spatiu comercial

Ca să îți răspund la întrebarea ta – pentru o evaluare spatiu comercial, trebuie sa înțelegi valoarea companiei. Pentru acest lucru va trebui să îi ceri proprietarului o balanță la finalul ultimei luni. De asemenea va trebui să întrebi când a făcut ultima evaluare a spațiului comercial. Trebuie analizat dacă valoarea de acolo reflectă cât ar valora spațiul comercial dacă ar fi vândut pe piața liberă.

Va trebui în cazul ambelor toate acestea – activele și pasivele – să vezi dacă reprezintă valoarea de piață, respectiv cât ar valora ele dacă ar fi vândute la momentul prezent.

Dacă pasivele companiei reprezintă împrumuturi, valoarea lor contabilă este egală în linii mari cu valoarea din contabilitate. Așa că poți prelua suma pasivelor din contabilitate.

În ceea ce privește activele companiei, aici va trebui să înțelegi puțin în detaliu ce anume plătești. Pentru început te poți orienta luând în considerare balanța contabilă. Dar, în momentul în care decizi să treci în faza de analiză mai detaliată a valorii companiei, va trebui să intri pe fiecare cont contabil de activ și să estimezi valoarea lui de piață. În această etapă este posibil să ai nevoie de un evaluator autorizat de proprietăți imobiliare și un evaluator de bunuri mobile (pentru evaluarea unui spatiu comercial și pentru echipamentele companiei).
Sper că am putut să ajut în această etapă. Dacă ai nevoie de opinia avizată a unei echipe formate din evaluatori de afaceri, de proprietăți imobiliare și de bunuri mobile ce sunt experți pe zona lor de analiză, dă-ne un mesaj sau telefon să vedem cum te putem ajuta.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Categorii
Back To Top